nogen der kan udskifte processor

Hej!
Jeg aner intet om computere så derfor søger jeg hjælp her.

var så uheldig at jeg fik spildt cola ned i min computer som så kort sluttede.

Jeg har heldigvis fået tingene ud på harddisken, men er der én som har forstand på det som kan svare på nogle spørgsmål? :)

Spørgesmålene er:
1) Er det oftest kun bundkortet der har taget skade når den kortslutter øjeblikkeligt, og jeg så har lagt den til tørre og vendt på hovedet i flere dage efter..? eller er det flere ting som regl, og den er helt færdig?
der er lys i capslock og en mere, men kan ikke fjerne lyset og den reagere ikke på noget, kan dog høre processoren køre kort når jeg har røvet at tænde den. men ellers er skærmen bare sort

2) HVIS det kun er bundkortet. kan denne så udskiftes? - hvis ja hvad vil det koste for ren materiale, og hvad er totalprisen hvis nogen skal gøre det for mig? bare Ca pris ide, så jeg ved om det kan betale sig

3) det er en Asus Zenbook ux32a og er 3-3½ år gammel. Mener engang jeg har hørt noget om at bundkortet ikke kan skiftes fordi det er loddet fast, men kan det passe at der findes comutere man ikke kan skifte bundkort på, hvis ellers man har forstand på det?

Jeg har købt en ny computer. en lenovo yoga 500 med 7 gt i5 cpu. hvis computeren kan fixes, ville det så kunne lade sig gøre at flytte processoren og styresystemet (win 10) fra min nye computer over i min gamle asus?

Hvis ikke, kan jeg så tage rammene fra min asus og sætte over i min nye computer( lenovo) så jeg optimerer den istedet??

håber der er en der vil hjælpe, for jeg vilnemlig allerhelst bruge min gamle computer da den er meget mere handy og tynd og flot design :)

Mvh Anne Katrine
 

voyagerfan99

Master of Turning Things Off and Back On Again
Staff member
Hi,

Sorry, we only support English.
Google Translate exists. Stop being lazy :p

Hi!
I know nothing about computers so therefore I seek help here.

was so unfortunate that I got spilled cola into my computer which then shorted.

Fortunately, I have gotten things out the hard drive, but there is one who knows how to do it who can answer some questions? :)

Ask objectives are:
1) Is it usually only motherboard that has been damaged when the short ends immediately, and I have put it to dry and turned upside down for several days ..? or is it more things as regl, and it is completely finished?
there is light in capslock and one more, but can not remove the light and did not react to anything, may hear the processor runs short when I have robbed to turn it on. but otherwise the screen is just black

2) IF only the motherboard. this can then be replaced? - If so what will it cost to clean material and what is the total price if someone has to do it for me? just Ca price idea, so I know it can pay off

3) it is an Asus Zenbook ux32a and is 3-3½ years old. Think again I have heard something about the motherboard can not be changed because it is soldered in place, but it may be true that there are comutere you can not change the motherboard on if otherwise one knows about it?

I bought a new computer. one lenovo yoga 500 with 7 gt i5 cpu. If your computer can be fixed, would it be possible to move the processor and operating system (win 10) from my new computer into my old asus?

If not, can I take the RAM from my asus and put into my new computer (lenovo) so I optimizes instead ??

hope there is someone who will help, because I vilnemlig most like to use my old computer as it is much more handy and thin and nice design :)

Sincerely Anne Katrine

OP, I'll answer you in English and through Google Translate.

When you spill something on your computer, it's best to replace the keyboard. If the machine does not turn on, then you can TRY replacing the motherboard if you really wanted to, but I personally say get a whole new computer, mostly as repair cost can outweigh the value of the computer.

As for moving components from the new computer to the old computer, no. The new computer already has Windows 10 and the new processor is most likely not compatible with your old computer anyway.

Når du spilder noget på din computer, er det bedst at udskifte tastaturet. Hvis maskinen ikke tændes, så kan du prøve at udskifte bundkortet, hvis du virkelig ville, men jeg personligt sige få en helt ny computer, for det meste som reparationsomkostninger kan opveje værdien af computeren.

Som til at bevæge komponenter fra den nye computer til den gamle computer, no. Den nye computer allerede har Windows 10 og den nye processor er mest sandsynligt ikke kompatibel med din gamle computer alligevel.
 

_Glitch

Active Member
Hej Anne.
Jeg er ret overrasket over at se en dansk tråd. Det har jeg ikke set før i de 7 år jeg har brugt engelske fora.
Men dette er jo et engelsk forum. Så du er nød til at skrive på engelsk fra nu af.
Hver anden dansker kan flydende engelsk, så du kan sikkert få en ven til at hjælpe dig hvis du har problemer.
  • 1: Det lyder bestemt som et dødt bundkort. Det kan godt være du kan høre blæseren starte og tastaturet lyser, men det betyder ikke at bundkortet virker.
  • 2: Bundkortet kan godt skiftes, men det bliver for dyrt. Ikke pengene værd for en 3½år gammel computer.
  • 3: CPU'en passer ikke på din nye computer. Men du kan sikkert godt lægge den gamle computers ram over i den nye. Computere kommer gerne med en fri port til ekstra ram. Men din nye PC har jo allerede 8 gigabyte. Så hvis dine gamle RAM er langsommer, er det måske ikke det værd.

Translation:
Hi Anne.
I am surprised to see a danish tread. Haven't seen that in the 7 years i have used english forums.
But this is a english forum after all. So you have to write english from now on.
Every other Dane is fluent in english, so you can properly get a friend to help you if your are having trouble.
  • 1: Sounds like a dead motherboard. Spinning fans and a light on the keyboard doesn't mean that the motherboard is ok.
  • 2: The motherboard can be switched, but it's gonna be expensive. Not worth it for a 3½ year old computer.
  • 3: The CPU doesn't fit your new computer. But you can properly install the RAM from your old RAM on your new laptop. Computers usually comes with a free slot for additional ram. But your new laptop already have 8gig. If your old ram is slower, it might not be worth it.
 
Last edited:
Top